בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

תמיכה אמריקאית בישראל, ומאבק במפגינים

מענק ביטחוני חסר תקדים בהיקפו עבר בסנאט האמריקאי לטובת בעלות בריתה של ארה"ב, ובהן ישראל; במקביל, הממשל והציבור האמריקאי נאבקים במפגינים אשר מרימים ראש אנטישמי.

בלילה האחרון (שלישי) הצביע הסנאט האמריקאי בעד אישור חבילת סיוע מיוחדת ונרחבת לבעלות בריתה של אמריקה – אוקראינה, טאיוואן וישראל. החבילה משקפת את המאבק הגיאופוליטי כפי שהוא מצטייר בעיני ארצות הברית, בה בעלות בריתה נאבקות במדינות שמנסות לערער את הסדר העולמי – רוסיה, סין ואיראן, בהתאמה. חבילת הסיוע אושרה ע"י בית הנבחרים לפני כשבוע, ועברה בזריזות לא רגילה גם דרך הסנאט (80 תומכים מול 19 מתנגדים בלבד) לנוכח לחצים של הנשיא ביידן, שהגדיר אותה כ"צורך דחוף ביותר".

הבחילה המשולשת כוללת 95 מיליארד דולר, מהם 26.5 מיליארד המוקצים לישראל. 9 מיליארד דולר מתוך אותם 26 מיועדים לסיוע הומניטרי לתושבי הרצועה (דבר אשר גם כן מהווה הקלה כלכלית על ישראל), והיתר מוקדש למערכת הביטחון הישראלית – סכום אשר שווה ערך לכחמישית מתקציב הביטחון (המקורי) של ישראל. הכספים יילכו בעיקר לחידוש מלאי מערכות ההגנה, ובהם כיפת ברזל וקלע-דוד; לפיתוח מערכות הגנה חדשות כגון 'קרן-אור'; וכן לנשקים רגילים ומתקדמים להם זקוק צה"ל.

תקציב ביטחון אדיר זה, שגדול יותר מכלל התמ"ג של סודאן, לשם ההשוואה, משקף את התמיכה האיתנה של ארה"ב בישראל, ואת הגב הדיפלומטי והכלכלי ממנו ממשיכה ישראל ליהנות במלחמה זו מצד הממשל האמריקאי – וזאת על אף תדמיות של משברים מזדמנים בנוגע לשאלות ניהול המלחמה.

הממשל האמריקאי משקף את הציבור האמריקאי, העומד ברובו הגדול לצד ישראל. עם זאת, המיעוט הפרו-פלסטיני עושה רעש רב, ובמהלך סוף השבוע האחרון הגיע המצב לכדי פיצוץ בקמפוסים של האוניברסטאות המובילות ברחבי המדינה – ובהם ייל, קולומביה, מישיגן ועוד. בימים האחרונים נפתחו מאהלים שלמים המוקדשים לקידום המאבק הפלסטיני, כאשר בחלקם הכניסה 'אסורה' עבור ציונים, ואשר נשמעים מהם קריאות אנטי-ישראליות ואנטישמיות פר-אקסלנס. המשטרה הופעלה בקמפוסים רבים ועצרה מאות מפגינים שנהגו בניגוד לחוק או באלימות.

כרגע נראה שהקיצוניות הגוברת בהפגנות גורמת דווקא לתגובת בומרנג – כאשר תורמים רבים (כגון רוברט קראפט) איימו שיפסיקו לתרום לאוניברסיטאות, וכאשר אמריקאים ממוצעים מורתעים מהאלימות והרטוריקה של קהלים אלה, וחוזרים לנטות לצד ישראל. 'הרוב הדומם', קראו לתופעה בימי ההפגנות נגד ויאטנם – כאשר יש לקוות שבניגוד למלחמה ההיא, הפעם לא ישפיעו ההפגנות על מדיניות הממשל. חבילת הסיוע שעברה בבתי המחוקקים מאותתת שלבו של הממשל עודנו במקום הנכון.

לתגובות – [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: כניעת גרמניה הנאצית

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

שתי מנהרות טרור נוטרלו ברצועת עזה

ביטחון | חדשות בקטנה | מבט חיובי

הגדוד שלא הוקם: סוכלה התארגנות טרור בקלקיליה

מהשבוע האחרון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: קרב ים האלמוגים

ביטחון | חדשות | חרבות ברזל

פריצות דרך במו"מ וברפיח

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

מבצע בשומרון: חיסול רוצחי אלחנן קליין

חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

הממשלה אישרה צו לסגירת משרד אל-ג'זירה בארץ

התחברות