בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

הגדוד שלא הוקם: סוכלה התארגנות טרור בקלקיליה

צילום: דובר צה"ל
צה"ל הצליח למנוע הקמת גדוד טרור חדש בקלקיליה שבמערב השומרון - וכדברי צ'רצ'יל, 'חנק את השטן בערישתו'.

עולם המודיעין סובל מתופעה כרונית של פרסום שלילי – וזאת בשל כך שבעוד שכישלונות הופכים לאירועים קשים הנמצאים על ראש סדר היום, הצלחות לרוב נותרות מתחת לשולחן; ובעוד שבכישלון ממומש מלוא פוטנציאל הנזק, במקרי הצלחה – לעיתים אי אפשר להבין את גודל האירוע שנמנע ואת הסכנה שנקטעה באיבה.

אף על פי כן, לעיתים מתאפשר לפרסם הצלחה מודיעינית משמעותית (שתורגמה לביצוע על ידי יחידות לא מודיעיניות, כמובן), ולתפוס בצורה טובה את משמעות האירוע. כזה הוא המקרה שפורסם כעת ע"י צה"ל, אודות ניסיון להקים גדוד חמאס חדש בעיר קלקיליה שבמערב השומרון – מרחק 2 ק"מ מכפר-סבא וגוש דן.

בקלקיליה אוכלוסייה של כ-70 אלף איש, ובשל ריחוקה המערבי הוא מוקפת כמעט לחלוטין ע"י גדר ההפרדה – דבר שאיפשר לצה"ל להשיג בה שליטה מבצעית לא-רעה במהלך השנים, בהובלת חטמ"ר אפרים המופקדת על הזירה ואזור כביש 55, כיום תחת פיקודו של אלוף-משנה נתנאל שמכה.

בחודשים האחרונים הבחינו אנשי המודיעין של החטמ"ר בהתארגנות טרור של כמה עשרות אנשים, חלקם מזוהי חמאס, המוקמת בעיר בהובלתו של מחבל בשם עלאא ניזאל. ניזאל קיבל מימון רב ממקור זר, והחל להקים מבנה ארגוני תוך ניסיון להשיג נשק ולהכווין פיגועים. צה"ל הבין כי נזאל מהווה 'צוואר בקבוק' בהליך הקמת הגדוד, והבין כי חיסולו יבלום את תהליך ההקמה – דבר שבוצע ע"י מארב מסתערבים וקרב קצר לפני מספר שבועות.

בימים שלאחר מכן, ניסו חלק מהמחבלים בהתארגנות להיכנס לנעליו של ניזאל ולהמשיך ולקדם את הקמת הגדוד, אך צה"ל ביצע מספר סיכולים, מעצרים וחיסולים נוספים, כשלאחריהם כבר החלו חלק מהמחבלים להסגיר את עצמם. ההתארגנות התמוטטה, ומהלכים נוספים שביצע צה"ל להרחבת נוכחות בשטח ולהחרמת אמל"ח, עקרו את שורשי הניסיון הכושל.

את חשיבות ההצלחה שבסיכול הקמת הגדוד אפשר להבין ע"י השוואה לטול-כרם הסמוכה, בה הוקמה במחנות הפליטים גדוד חמאס שהוציא לפועל פיגועים קשים בכבישי צפון השומרון. צה"ל פועל בצורה עוצמתית נגד התארגנות זו עם מבצעים חוזרים ונשנים, אך מוכח שכאשר התארגנות טרור מכה שורשים ומתבססת, קשה מאוד לעקור אותה; רמת הכוח הנדרשת עולה באופן מעריכי לעומת צמיחתה היא, כפי שהומחש גם ברצועת עזה בעשורים האחרונים. כלומר, ייתכן שע"י חיסול מוצלח ומעצרים זריזים, מנע חטמ"ר אפרים שנים קשות לתושבי מערב השומרון, ואולי אף גוש דן.

לתגובות – [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: כיבוש מונטה קסינו

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: סופם של הצלבנים

מהשבוע האחרון

ביטחון | חדשות | חרבות ברזל

פעילות בכל הזירות: סוכלה הברחה מגבול ירדן

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל | מבט חיובי

חיסול במתקפה משולבת בצידון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: הסכמי סייקס פיקו

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

התחברות