בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

היירוטים עולים המון? זו האופציה העדיפה

חץ 3, התעשייה האווירית לישראל

גורמים בטחוניים בכירים הודיעו לתקשורת כי עלות היירוטים של כלל האיומים ממתקפת איראן הם כ–2.5 מיליארד שקל. במשימת היירוט המוצלחת, לקחו חלק טילי חץ רבים, טילים ששיגרה מערכת קלע דוד, שכוונו לעבר טילי השיוט הענקיים וכיפת ברזל, שהפנתה מיירטים לעבר סוגי איומים שהצליחו בכל זאת לחדור לתוך המרחב האווירי של ישראל, לעבר מטרות באזור ירושלים, רמת הגולן והנגב.

מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי אמר כי היירוטים הרבים שהם אפשרו אתמול לפנות בוקר "עלו לא מעט כסף" לדבריו, "סוגיית הכסף ועלות היירוטים היא לא העניין, אלא פוטנציאל הנזק שנמנע".

חשוב להדגיש: יש מכה כלכלית מאיומים כאלה, אבל בעיקר חשוב להבין כי המשק מוכן לכך מאשר שהוא מוכן לאופציות הרעות האחרות, כמו השבתת המשק, פגיעה קשה בתשתיות וכמובן חיי אדם.

משה פתאל, ראש מינהלת חומה במשרד הביטחון ואחראי על מערך החץ אמר כי "הקמה של מערך הגנה כזה, פיתוחו וייצורו עולים כסף. עם זאת, אנחנו במלחמה ובמלחמה קודם כל מצילים בני אדם, מגנים על מתקנים אסטרטגיים ומונעים את עצירת המשק, את הירידות בבורסה ואת הפגיעות העצומות ברכוש. התרומות האלה גדולות בעשרות מונים מעלות הקמת מערך ההגנה הנדרש ומעלות הטילים ששיגרנו. מדובר בכלי מאוד מרכזי להגנה על המדינה".

בנוסף, דווח לאחרונה כי אחוז היירוטים העצמאי של ישראל היה גבוה מאוד אך גורם בטחוני מסר ל'כלכליסט': "אם היינו עושים את כל העבודה לבד, בלי העזרה של האמריקאים ושל חילות אוויר ממדינות ידידותיות היינו מגיעים לעלויות יירוט גבוהות הרבה יותר וגם המאמץ שהיה נדרש מצדנו ליירוט הרוב המוחלט של האיומים היה אחר לגמרי".

ראש מפא"ת, המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות שבמשרד הביטחון, דני גולד: "היה לנו קרב קשה ומורכב, מהמורכבים ביותר שהיו בעולם בתחום ההגנה המשולבת מטילי שיוט, טילים בליסטיים, כטבמי"ם ורקטות". הוא התייחס לזליגה של חלק קטן מהטילים הבליסטיים לשטח ישראל ואמר כי "אין הרמטיות ואין 100% ועדיין, אנחנו באחוזי יירוט מאוד גבוהים. אנחנו מתחקרים את האירועים, מפיקים מהם לקחים ותובנות ומיישמים אותם".

גם אנחנו לא לבד – אמריקה של ביידן הודיעה כי היא מוכנה להעלות את סכום הסיוע במקרה של עימות רחב מול איראן בכמה מיליארדים טובים.

עוד נקודה למחשבה: מערכות היירוט של ישראל הן הכי טובות בעולם עם אינספור קבלות וכעת לאחר המבצע המרשים מול איראן אין על מה לדבר בכלל. ויכול להיות שנראה בקרוב עוד המון עסקאות עם מדינות בעולם למכירת מערכות במיליארדים. נזכיר שבסוף השנה שעברה נחתם הסכם לעסקת ייצוא היסטורית וראשונה, שבה מערכת טילי החץ 3 תימכר לגרמניה בסכום של כ־14 מיליארד שקל.

אין מה לעשות, על כל יירוט מוצלח יש נזק כלכלי. אבל ישראל מוכנה לכך. ויותר ממה שהיא מוכנה לכך מבחינה אסטרטגית שבתחום זה יש לה יתרון מובהק על אויביה, היא מוכנה לשלם את המחיר הזה כדי לא לשלם מחיר של חיי אדם שימותו בשדה הקרב ובעורף.

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

שר הביטחון ביקר בגבול הצפון, לאחר חילופי אש

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: כניעת גרמניה הנאצית

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

שתי מנהרות טרור נוטרלו ברצועת עזה

מהשבוע האחרון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: אשת הברזל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: שחרור אתיופיה

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

מבצע בשומרון: חיסול רוצחי אלחנן קליין

חדשות | יזכור

יום השואה התשפ"ד: 3 נקודות אור

התחברות