בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

יום השואה התשפ"ד: 3 נקודות אור

התמונה בכיס של רותם ז"ל, מתוך חשבון הטוויטר של עמית סגל

משואה לתקומה – עלייה לארץ של שורדי שואה

מאז יום הזיכרון בשנה שעברה הגיעו לארץ 52 שורדים כאשר מתוכם 26 מרוסיה, 10 מאוקראינה, 5 מצרפת, 4 מארה"ב, 3 מגרמניה, והשאר מונצואלה, ברזיל, איטליה וקנדה.​

ובפרט, מאז ה-7.10 עלו לישראל ארבעה שורדי שואה – מרוסיה וארה"ב.

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, אמר: "אנחנו מציינים השנה את יום הזכרון לשואה ולגבורה בזמן מלחמת 'חרבות ברזל'. מלחמה שהוכיחה לכולנו שגם 79 שנה אחרי סיום השואה הנוראה, ישנם רבים הרוצים להשמידנו. בעת ההתייחדות עם זכרם של אחינו ואחיותנו, ששת המיליונים שנרצחו על אדמת אירופה רק בשל היותם יהודים, נזכור את המוטל עלינו, להבטיח את עתיד העם היהודי, לשמור על ארצנו ולהשיב את החטופים במהרה לביתם".

לדבריו, "הנתונים שבידנו מראים כי מאז 1989 הגיעו לישראל 73,816 ניצולי שואה מרחבי העולם כולל ממדינות חבר העמים לשעבר, ארה"ב, גרמניה, בריטניה, קנדה, שבדיה, דרום אפריקה, ברזיל , יוון ועוד. אנחנו מברכים על כך שדווקא בשנים הללו, למרות הקושי ומפאת גילם, הם בוחרים להגיע דווקא לבית הלאומי של כולנו. אני רואה בהגעתם לישראל מאין ׳סגירת מעגל׳ וניצחון עבורם ועבור העם היהודי".

 

זכרון השואה עודנו חי וקיים – מיזם חדש ומתקדם

ביום השואה השנה, עולה לאוויר מיזם "מעלים זיכרון" – פרויקט שיזמו חברת Meta בישראל וארגון ׳לתת׳, במטרה לחבר את הדור הצעיר לעדויותיהם וסיפוריהם של ניצולי השואה.

הפרויקט נועד גם כדי להעלות את המודעות לכך שרבים מניצולי השואה בישראל חיים בעוני ובבדידות, ולגייס תרומות שיסייעו לניצולים לחיות בכבוד.

לפרויקט התגייסו אמנים, יוצרי תוכן ומשפיענים מובילים בישראל – שבעזרת הרשתות החברתיות, מחברים את מיליוני עוקבים שלהם לסיפורים והזיכרונות של ניצולי השואה.

בכל שנה, מתגייסים לפרויקט כ-20 ידוענים ויוצרי תוכן בולטים. כל אחד ואחת מהם נפגש לשיחה אינטימית עם ניצול או ניצולת שואה, ותיעד את הסיפור האישי שלו. לאחר מכן, סרטונים אלו עולים כ-Reels באינסטגרם בערב יום השואה לחשבונות שלהם, וכך הדור הצעיר מקבל הזדמנות בלתי-אמצעית לשמוע את סיפורי הניצולים והניצולות בקולם ומפיהם.

השנה מפנה הפרויקט זרקור גם אל סיפוריהם של ניצולי שואה ששרדו את זוועות ה-7 באוקטובר בעוטף עזה, ושבני משפחותיהם וקרוביהם נרצחו, נחטפו או נפלו בקרב: ניצולת השואה רות הרן, ששרדה את הטבח בקיבוץ בארי ושבעה מבני משפחתה נחטפו לעזה, נפגשה במסגרת הפרויקט עם משפיעני רשת שהביאו את סיפורה אל אלפי העוקבים שלהם.

עדי סופר תאני, מנכ"לית Meta בישראל, אמרה: "כבר ארבע שנים שאנחנו פוגשים ניצולות וניצולי שואה שפותחים את הלב ומשתפים ברגעים הכי אפלים וקשים שהם עברו כדי שאנחנו לא נשכח לעולם. אבל השנה הזו הייתה כואבת במיוחד – אף אחד מניצולי השואה שפגשנו אפילו לא דמיין שהזיכרונות האיומים מתקופת השואה יצופו שוב, והפעם כאן בישראל – בבית שלהם. במקביל, השנה גם כולנו נוכחנו לגלות שהשנאה והאנטישמיות אינן רק חלק מההיסטוריה והעבר שלנו, אלא חלק בלתי נפרד מההווה וכנראה גם מהעתיד שלנו. המציאות החדשה הזו מעמתת אותנו עם החשיבות של ׳להעביר מדור לדור׳ יותר מאי פעם".

 

"לעולם לא עוד" – יש לנו עם, מדינה וצבא

עמית סגל פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה שהיתה בכיס של סרן רותם לוי, סגן מפקד פלגה ביהל״ם, שנפל בהתקלות עם מחבלים בסג׳עיה, עזה ב 18.12.23 בגיל 24.

בתמונה המפורסמת רואים את הילד שמרים ידיים אל מול צורר נאצי ומעברה השני כתובות המילים – "לעולם לא עוד"

רותם היה נכד של ניצולת שואה. הוא בחר לשים את התמונה הזו בכיס המדים שלבש כל יום. את הטקסט הזה הוא כתב בגב התמונה. רותם לא חי בתודעה של שואה, הוא חי בתודעה של תקומה.

רותם האמין בצורך להיות חזק, להילחם כשצריך ולדעת להקריב, כפי עשה בגבורה, אבל עיקר הפוקוס שלו היה על בנייה, טוב ואור. רותם היה אופטימי מלא בשמחת חיים ואהבה עצומה – אהבה לחיים, לטבע, אהבת הארץ ובעיקר אהבת האדם.

הוא לא שמר את זה לעצמו – תמיד הפיץ את האור הזה, את הרצון להתקדם ולבנות. גם כשפיקד על עשרות חיילים במשימתיות בלתי מתפשרת תמיד עשה זו מתוך אופטימיות, אהבה ורגישות אין קץ.

אדוה, אחותו של רותם, אמרה: ״כולם אומרים שרותם היה גיבור. אבל הוא היה גיבור לא רק בגלל איך שמת אלא בעיקר בגלל איך שהוא חי״

בן למיכל ואסי, נשוי לשהם אהובתו ואח לרועי, אדוה ונגה.

מי יתן ונדע לקחת את האור ויכולת המנהיגות המיוחדת של רותם ולבנות עולם טוב יותר, עולם בו ״לעולם לא עוד״ מתקיים במלואו.

בנוסף, בטקס המרכזי שהתקיים במטה הארצי בירושלים, אמר מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי: "הערב יחלו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. גם השנה, אנו משתתפים במפעל ההנצחה המבורך, אשר מובילה עמותת שם ונר, ומדליקים נרות זיכרון יחד עם שורדי שואה ובני משפחותיהם. ביום השואה, עת אנו מתייחדים עם ששת המיליונים מבני עמנו שנטבחו על אדמת אירופה, קמה ביתר שאת חובתנו המוסרית לזכור, כי אין אנו חסינים מפני שנאת חינם, מהתלקחות יצרים ומאובן כל רסן.

אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" המחישו לכולנו את הצורך והחובה לעמוד איתן על משמרת ארצנו, בכל עת. לעד נהווה חומת מגן של אזרחי ישראל, נלחם עד כלות כנגד כל צורר ואויב כדי להבטיח שלום וביטחון אישי לכל אזרח.

מכאן, מהמטה הארצי של משטרת ישראל, יחד עם כל תחנות המשטרה הפרוסות ברחבי המדינה, אנו מבטיחים בנחישות: להמשיך להילחם. לשמור. להגן. לזכרם של ששת המיליונים שנרצחו, נדליק יחדיו נרות זיכרון ונישא תפילה כי לעולם לא עוד! יהי זכר הנספים – ברוך, שמור וחקוק בליבנו לעד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים לקראת ערב יום השואה: "הערב נתייחד עם זכרם של מיליוני אחינו ואחיותינו שנרצחו בשואה", אמר ראש הממשלה. "רעייתי שרה ואני נפגשנו שלשום עם שורדי השואה שידליקו הערב את משואות הזיכרון. פגשנו את איזי קביליו, שורד שואה בן 96 מיוגוסלביה. הוא סיפר לנו על הזוועות שעברו עליו, על משפחתו ועל חבריו, איזי אמר לנו: 'מדינת ישראל היום היא המקלט האחד והיחיד לעם היהודי'. מיכאל בר און, שורד נוסף שידליק הערב משואה, אמר לנו: 'אין לסמוך על הגויים שמבטיחים הבטחות'".

"השורדים הגיבורים האלה צודקים. בשואה הנוראה היו מנהיגים גדולים בעולם שעמדו מנגד, ולכן הלקח הראשון של השואה הוא זה: אם לא נגן על עצמנו – אף אחד לא יגן עלינו. ואם אנו צריכים לעמוד לבד – נעמוד לבד. לכן, נגן על עצמנו בכל דרך, נגבר על אויבינו ונבטיח את ביטחוננו – ברצועת עזה, בגבול הצפון, בכל מקום", הוסיף נתניהו.

הנשיא הרצוג בטקס יום השואה ביד ושם: השבעה באוקטובר היה מטלטל אבל זו לא שואה. את הבית הזה אי אפשר להחריב!

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: כיבוש מונטה קסינו

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: סופם של הצלבנים

מהשבוע האחרון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: עצמאות ישראל

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

מחלוקת אסטרטגית בנוגע לשאלת 'היום שאחרי'

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

יזכור, לב, מבט חדש

חדשות בקטנה | מבט הסטורי | מבט חיובי

יום הזיכרון: התהוות היום וההנצחה

התחברות