בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

משפחות החטופים: "גם אם זה נעשה מכוונה טובה, תפסיקו להפיץ שמועות"

pexels
לאחר הטבח בשמחת תורה נשארו משפחות רבות בסימן שאלה לגבי גורל יקיריהם שנחטפו, או שעדיין מוגדרים כנעדרים. המשפחות פונות בתחינה אל הציבור שלא לשתף שמועות לא וודאיות, כדי לשמור על המורל הפרטי והלאומי.

בזמן שמשפחות רבות לא יודעות מה עלה בגורל יקיריהן, הרשת לא נחה לרגע. שמועות בלתי מבוססות מופצות במהירות שיא ברשתות החברתיות, ועוברות בין קבוצות וואצאפ וטלגרם. שמועות אלו מפיחות רוח תקווה בקרב המשפחות שצמאות לכל פיסת מידע, מפתחת אצלם ציפיות ללא ביסוס, וגורמת להם לסבל נפשי רב.

הבעיה – חוסר הוודאות ששרר בתחילת המלחמה גרם לרבים לפנות לרשתות החברתיות כדי לקבל מידע. יתרה על כך, רבות מקרב המשפחות גילו על החטיפות של יקיריהן עקב צפייה בסרטונים ברשתות החברתיות, דבר המשווה אמינות לידיעות אלו.

על רקע תופעה זו, ביקש דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי "גלו אחריות, הימנעו מהפצת שמועות, גם כדי לשמור על הביטחון וגם בשביל לשמור על כוחותינו שפועלים וכדי שלא לעורר לחץ בציבור."

הגרי הוסיף "אנחנו מחויבים להביא לכם מידע מהיר, רלוונטי ומאומת. היצמדו למידע האמין שמתפרסם על ידי מערך דובר צה"ל במגוון פלטפורמות".

אורי רביץ, בנה של אלמה אברהם, שמצבה מוגדר ככל הנראה כחטופה, צפה בתמונה של אימו מובלת על על אופנוע בין שני מחבלים חמושים, בדרכם לעזה. מאז לא קיבל רביץ עדכונים אודותיה.

אלמה אברהם: צילום באדיבות המשפחה.

"כל ידיעה כזו שאני רואה – אני לוקח אותה בערבון מוגבל. משתדל להתייחס אליה בזהירות הנדרשת, מאחר שאני לא יודע מה המקור שלה. אני מאמין שאם יש בזה אמת – זה יגיע אליי בצינורות הרשמיים" אמר רביץ.
"הפצת השמועות השקריות היא פעילות יזומה של האויב – שמנסה להפעיל אותנו רגשית. להעלות את מד הלחץ שלנו. מי שמפיץ את השמועה משתף פעולה עם זה שיצר אותה מלכתחילה. ברמה המוסרית והטקטית, חייבים לעצור את זה ברגע שזה מתחיל. כי ההפצה של זה היא בדיוק מה שהאויב מכוון אליו – זה בעצם לתמוך במטרה של האויבים שלנו".

"זה מאוד מטלטל. זה עושה נזק למשפחות החטופים והנעדרים שמפתחים ציפיות ללא ביסוס. זו פגיעה מורלית קשה בחוסן הנפשי שלנו, שגם ככה במצב מאתגר".

אביבית יבלונקה היא אחותו של חנן יבלונקה, המוגדר נעדר. חנן, אב לשני ילדים, חגג במסיבה ברעים עם חבריו, בין היתר הכדורגלן ליאור אסולין שנרצח.

חנן יבלונקה, נעדר. צילום באדיבות המשפחה.

אביבית אמרה כי "אנשים שלחו לי הודעות וואטסאפ – שמענו שאח שלך מת, משתתפים בצערך. או שחלקם קבעו שהוא חטוף, על אף שהסטטוס שלו מוגדר נעדר".

"גם אם זה נעשה מכוונה טובה – אל תשלחו הודעות לפני שאתם יודעים אם זה נכון או לא נכון. זה גורם לי לרגע לחשוש שאולי פורסם משהו שאני לא מכירה, שלא ראיתי, שלא עידכנו אותנו. זה הופך את הבטן", מדגישה אביבית.

לתגובות: [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

חדשות בקטנה | מבט חיובי | ספורט

מכבי תל-אביב זכתה באליפות המדינה בכדורגל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: ואסקו דה גמה

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

מהשבוע האחרון

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

בעולם | חדשות בקטנה | מבט חיובי

ממשלה חדשה בהולנד: קו פרו-ישראלי

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: נפרד ולא-שווה

התחברות