בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

בקרת נזקים, הזדמנויות, והגברת הסיוע ההומניטרי לרצועה

נתניהו וביידן. ויקיפדיה
הלחץ האמריקאי על ישראל התגבר באופן משמעותי, והדבר מצריך שינוי מסוים מצד ישראל - לא קבלה מוחלטת, אך כן התחשבות בנסיבות.

אתמול (חמישי) בערב, התחוללה שיחת טלפון בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו, בה הציג ביידן אולטימטום של ממש בפני ממשלת ישראל – לשנות את המדיניות ביחס להכנסת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה, ולהתקדם לכיוון הפסקת אש זמנית ולעסקת חטופים עם חמאס. אי שינוי מדיניות בסוגיות אלו – עשוי להוביל לשינוי מדיניות אמריקאי ביחס לישראל. הדברים מהדהדים היסטורית את המכתב ששלח הנשיא רייגן לרה"מ בגין בשיא המצור על ביירות באוגוסט 1982, בו דרש השגת הסכם פינוי עם אש"ף באופן מידי, ה שאכן קרה.

לא מדובר בשינוי מדיניות מוחלטת מצידו של ביידן, אך כן בהתקדמות של צעד נוסף בתהליך המתמשך מזה מספר חודשים. ביידן מושפע ע"י לחצים רבים מבית הקוראים להפסקת הלחימה, והחשש לקראת השפעת המלחמה לרעתו לקראת הבחירות הקרבות; האירוע שהתחולל לפני מספר ימים, בו הרג צה"ל בטעות 7 עובדים הומניטריים, מהווה במידה רבה אמתלה עבור ביידן להגביר את הלחץ על ישראל באופן משמעותי.

מיד לאחר השיחה התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני, והחליט להיענות לדרישות האמריקאיות באופן חלקי – ולהגביר את קצב הכנסת הסיוע ההומניטרי לתוך הרצועה, כולל דרך מעבר ארז, ולהתחייב לניסיון להרחיב את ההגנה על העובדים ההומניטריים. הקבינט לא פרסם החלטות בדבר המו"מ לשחרור החטופים או בדבר המשך תוכניות המלחמה, כולל התמרון ברפיח לו כלפיו כבר הביעו האמריקאים את התנגדותם.

ההחלטה ככה"נ מתסכלת ישראלים רבים, ועשויה להיראות כמו כניעה לדרישות מצד מעצמות זרות המנוגדת לאינטרס הישראלי. אך חשוב להכיר בחשיבות הרבה של ארה"ב עבור המאמץ המלחמתי של ישראל, מבחינת סיוע בנשק וגב דיפלומטי. כזו היא הגיאופוליטיקה – לעולם אי אפשר להשיג הכל, ומי שחושב שיוכל לעשות פעולות רק בהתאם לרצונותיו, ימצא עצמו מתנהל כמו צפון קוריאה. החשיבות היא שבפשרה ובוויסות לחצים, וכרגע נראה שזה הכיוון אליו חותרת הממשלה – כאשר לנוכח האיומים החדשים הניצבים באופק, כולל אפשרות לעימות ישיר עם איראן בזמן הקרוב, הגב האמריקאי חשוב מתמיד. בנוסף, ע"פ 'ישראל היום', המגעים להסכם נורמליזציה עם סעודיה בתיווך אמריקאי עדיין מתקדמים ; הזדמנויות נוספות עשויות לחכות לנו בעתיד הלא-רחוק, וצריך להיזהר שלא לטרפד אותם מלכתחילה.

לתגובות – [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

בעולם | חדשות | חרבות ברזל

נשיא איראן, ראיסי, היה מעורב בתאונת מסוק

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מהשבוע האחרון

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: הסכמי סייקס פיקו

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: סופם של הצלבנים

בעולם | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

דיונים נוספים בהאג: "לא יעצור אותנו"

התחברות