בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

אתגר מצד ביידן, והמחלוקת הפנימית בארה"ב

הרצוג וביידן. דוברות בית הנשיא.
הנשיא ביידן מאיים על ישראל בבלימת אספקת נשק אם תיכנס לרפיח, במהלך מטריד ומעורר חשש - אך עדיין בר שינוי.

עם התקדמותו של צה"ל לתוך פאתי העיר רפיח שבדרום רצועת עזה, המהווה את מעוזו העיקרי האחרון של חמאס ברצועת עזה, נתקלת ישראל בלחץ גובר מצד הממשל האמריקאי, המביע חשש למאות אלפי הפליטים התופסים מחסה ברחבי העיר. ביומיים האחרונים עלה הלחץ במדרגה, מאיומים רטוריים אל פעולות – כאשר שר ההגנה לויד אוסטין אישר לאחרונה בשימוע בסנאט שארה"ב מעכבת משלוחי נשק לישראל, בטרם יעמוד הממשל על טיב כוונותיה ופעולותיה של ישראל.

אתמול בלילה התראיין הנשיא ג'ו ביידן לרשת CNN, ואמר דברים החורגים מהקו הפרו-ישראלי בו נקט עד כה: ביידן טען כי לנוכח העובדה שחימושים אמריקאים הובילו למוות אזרחי בזמן המלחמה בשל צורת השימוש הישראלית, אם ישראל תחליט להתקדם אל תוך רפיח – ארה"ב תמנע ממנה משלוחי נשק התקפי (פצצות למטוסים ופגזי ארטילריה). בין כך ובין כך, התחייב ביידן, ישראל תמשיך לקבל נשק מגננתי (כגון טילי 'כיפת ברזל'). לבינתיים, מדובר באיום בלבד – שכן ישראל טרם התקדמה למרכזי האוכלוסייה.

מדובר באיום חמור, המעביר מסר שלילי ביותר לחמאס, לבעלות בריתה של אמריקה, לציבור הישראלי ולאויבותיה של ישראל. לא ברור לחלוטין כיצד הדבר עולה בקנה אחד עם דבריו של הנשיא בנאום יום השואה שנשא אך שלשום, בדבר אחריות חמאס למלחמה ומחויבותו ה'איתנה כברזל' לביטחונה של ישראל. בנוסף, הפעלת לחץ אמריקאי על ישראל בזמנים כגון אלו מורידים את הסיכוי להצלחת המו"מ לשחרור חטופים.

בכל מקרה, ניתן להניח כי ביידן אמר את איומו לנוכח לחצים פרו-פלסטיניים מבית; וייתכן וזו דווקא סיבה לאופטימיות – שכן הצד הפרו-ישראלי בפוליטיקה ובציבור האמריקאי טרם נאלץ להפעיל לחץ משמעותי, ולכשיצטרך – הדבר יהדהד בצורה חזקה ומשמעותית יותר מכל הפגנה אלימה בקמפוס אוניברסיטאי. ניצני הלחץ ניכרו במכתב שנשלח אל ביידן אתמול מידי מנהיגי המפלגה הרפובליקנית בסנאט ובבית הנבחרים, מייק ג'ונסון ומיץ' מק'קונל – בו דחקו בנשיא לחדש את אספקת הנשק לישראל במלוא המהירות.

לתגובות – [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

בעולם | חדשות | חרבות ברזל

נשיא איראן, ראיסי, היה מעורב בתאונת מסוק

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מהשבוע האחרון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: עצמאות ישראל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: הסכמי סייקס פיקו

חדשות | פוליטיקה

חוק הגיוס: הוצע חוק חדש-ישן

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

התחברות