בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

נזיפה ישראלית לשגריר ברזיל – ביד ושם

לולה עם הנשיא ביידן. ויקיפדיה, Palácio do Planalto
בצעד סמלי נזף שר החוץ כץ בשגריר ברזיל ביד-ושם, על רקע אמירותיו והשוואותיו המקוממות של נשיא ברזיל אודות המלחמה.

ביומיים האחרונים התפתח משבר דיפלומטי קטן בין ברזיל לישראל, על רקע המלחמה בעזה. נשיא ברזיל, לואיז 'לולה' דה-סילבה, יצא שלשום במסיבת עיתונאים באדיס-אבבה נגד התנהלותה של ישראל במלחמה, ואף סיפק השוואה מקוממת במיוחד. לדבריו, "מה שקורה ברצועת עזה איננו מלחמה, אלא רצח עם"… מה שקורה ברצועת עזה לעם הפלסטיני לא קרה בשום תקופה אחרת בהיסטוריה. למעשה, זה קרה לפני כן: כשהיטלר החליט להרוג את היהודים."

דבריו של הנשיא אינם מגיעים בוואקום, ואינם מפתיעים במהותם אלא רק בקיצוניותם – שכן בשנים האחרונות הפכה ישראל לנושא פוליטי בפני עצמו בברזיל. ז'איר בולסנארו, הנשיא הקודם, היה ידוע בחיבתו היתרה לישראל (אשר באה לידי ביטוי בהנפות דגלי ישראל רבים ע"י תומכיו); הפוליטיקה הברזילאית התקטבה, היוצרות התהפכו, ולולה יצא מהכלא וחזר לנשיאות בעוד בולסנארו הודח מהזירה הפוליטית. עוד במהלך תקופת נשיאותו הקודמת לא היה לולה נחמד מאוד לישראל – ועל אחת כמה וכמה שכיום. בנוסף, לולה נשא את דבריו בביקור בקונגרס האפריקאי, ויש בהם משום מציאת חן בעיני העולם השלישי, אשר התיעוב לישראל נהפך בקרבם משכבר לגורם מאחד. בשורה התחתונה – אין לראות בדברי הנשיא כמייצגות את דעת רוב הציבור הברזילאי.

בכל מקרה, בישראל ראו את דבריו הקיצוניים והמסיתים של הנשיא הברזילאי בחומרה רבה. "מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה", טען ראש הממשלה נתניהו, והגדיר את ההשוואה בין ישראל לבין גרמניה כ'חציית קו אדום'. דני דיין, יו"ר יד ושם והאחראי הלאומי למורשת השואה, הגדיר את דברי הנשיא כאנטישמיים באופן מובהק. שר החוץ ישראל כ"ץ זימן את השגריר הברזילאי לשיחת נזיפה, אשר לא התקיימה במשרדו שבקריית הממשלה אלא בהיכל השמות שבמוזיאון יד-ושם. "הדברים שאמר נשיא ברזיל… הם חרפה והתקפה אנטישמית חמורה… אני מבקש למסור לנשיא, בשמי ובשם מדינת ישראל, שאנחנו לא נסלח, והוא אישיות בלתי רצויה בישראל כל עוד הוא לא יחזור בו ויתנצל."

הגדרת מנהיג של מדינה זרה, ובפרט של מדינה גדולה וחשובה כמו ברזיל, כאישיות בלתי-רצויה – איננה עניין של מה בכך. לולה הספיק להיעלב, להחזיר את שגריר ברזיל לארצו, ולזמן את שגריר ישראל בברזיל, דניאל זוהר-זונשטיין, לשיחת נזיפה. אך משבר דיפלומטי הוא מחיר קלוש בעבור עמידה על עקרונותינו, זכותנו להגנה עצמית ועל ההיסטוריה של העם שלנו. טוב לראות את מדינת ישראל עומדת בעד ערכים אלה.

לתגובות – [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

חזרו בהם: לא יוטלו סנקציות על גדוד נצח יהודה

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: סיום האפרטהייד

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

לקראת פעולה ישראלית ברפיח

מהשבוע האחרון

חדשות

חסר תקדים: ארה"ב אישרה סיוע צבאי בסך 26 מיליארד דולר

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: אבי הסוציולוגיה

חדשות | חרבות ברזל | כלכלה

שוק העבודה במגמת התאוששות

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: טורקיה המודרנית

התחברות