בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

משיפא לשיבא: משרד הבריאות נערך לקליטת החטופים

בית החולים שיבא. ויקיפדיה.
לאחר ההחלטה המרגשת, שישה בתי חולים כבר מתכוננים לקראת קליטת עשרות החטופים, עד לרמת התזונה המתאימה. בתוך כך משרד הבריאות הפיץ מדריך בנושא "טיפול בתסמונת ההזנה מחדש בקרב השבים", והסביר שהוא "נערך לכל תרחיש".

לאחר אישור העסקה בה ישוחררו עשרות חטופים, שישה בתי חולים הכריזו כי הם יקלטו אותם בימיהם הראשונים בארץ ויסייעו בשיקומם.

במסגרת ההכנות, הפיץ משרד הבריאות מדריך "לטיפול בתסמונת ההזנה מחדש בקרב השבים", שמדריך את הבתי החולים, המשפחות והחברים של החטופים, מה כדאי שיאכלו המשוחררים בהתאם לטווח הגילים. הילדים המשוחררים עתידים להיקלט במרכז הרפואי שניידר, ואילו המבוגרים ייקלטו בבתי החולים שיבא, וולפסון, איכילוב, שמיר (אסף הרופא) וסורוקה.

בזמן שלפני קליטת החטופים בבתי החולים, משרד הבריאות הנחה לעדכן את כל גורמי הביטחון לספק לחטופים מזון ושתייה יעודיים מחשש לתסמונת הזנה מחדש, שמאפיינת צריכת מזון רב מידי לאחר מחסור:
לתינוקות עד גיל שנה: בקבוק מוכן לשתייה עם עד – 120 מ"ל של תרכובת מזון לתינוקות מסוג מטרנה או סימילאק או נוטרילון.

לילדים מגיל שנה עד גיל שלוש: מים, רסק תפוח עץ ללא תוספת סוכר במנה אישית, יחידה אחת של ביסקוויטים מסוג פתי בר, תה ממותק עם כפית סוכר.

למתבגרים ולמבוגרים: מים, שתייה חמה ממותקת עם כפית סוכר, שלוש יחידות ביסקוויטים מסוג פתי בר, רסק תפוח עץ ללא תוספת סוכר במנה אישית.

במדריך שנכתב בהדרכת אגף התזונה ומנהלות המחלקות לתזונה בשיבא, וולפסון ובחטיבת בתי חולים של כללית, הוסבר ש"שהות ארוכה בתנאי מחסור תזונתיים עלולה להוביל לחוסרים תזונתיים משמעותיים שעלולים לפגוע בבריאות ולהוביל אף לסכנת חיים. צריכת מזון מוגברת לאחר תקופה משמעותית של מיעוט אכילה עלולה לגרום להפרעות מטבוליות כמו גם הפרעות חמורות במאזן הנוזלים והאלקטרוליטים העלולות לגרום להשלכות קליניות חמורות ביניהן פגיעה במערכות העצבים והנשימה, בתפקוד הלבבי, במערכות השרירים והדם. הפרעה זו נקראת תסמונת ההזנה מחדש. לפיכך, יש חשיבות לפעילות אחידה בכל מסגרת טיפולית בהתאם להנחיות המפורטות במסמך זה".

תסמונת הזנה מחדש (Refeeding Syndrome) מייצרת תנודות מסכנות חיים של אלקטרוליטים ונוזלים, ועלולה להתרחש בתוך 72 שעות מתחילת ההזנה בקרב מטופלים אשר סובלים מתת תזונה חמורה, לאחר תנאי הרעבה ממושכים. התסמונת יכולה להיווצר כתוצאה מצריכה מוגברת של פחמימות וקלוריות בטווח זמן קצר. המאפיינים הקליניים הינם צבירת נוזלים בתחילת ההזנה אשר עלולה לגרום לאי-ספיקת לב והפרעות קצב.

פרופ' חגי לוין, מנהל תחום רפואה במטה המשפחות: הודיע כי "ביקשנו שתהיה התייחסות לנושא ההזנה כי מדובר על נושא מורכב שצריך לעשות בצורה מקצועית. מה שמשרד הבריאות עשה הוא מצוין משום שהוא ממחיש את שלושת העקרונות שצריכים להיות בקליטת החטופים השבים:
מקצועי על בסיס הידע העדכני והטוב ביוצר שקיים, רגיש ומותאם אישית לכל אחד ואחת בנושא התזונה אבל בכל אחד מהנושאים האחרים, ורגוע במובן שלא ניתן לתקן את כל החוסרים והבעיות בבת אחת.
לדבריו, "צריך לשמור על גישה רגועה ולא להתנפל ולתקן הכל בבת אחת, אלא לאורך זמן בצורה נכונה. אנחנו רואים את זה בנוהל התזונתי ואני ממליץ בדומה לנוהל הזה להתייחס להיבטים אחרים. מבחינת פעילות גופנית צריך לפעול לפי אותם עקרונות, כמו גם מבחינת בריאות הנפש, לא להתנפל על השבים עם מסיבות גדולות. בהיבטים הרחבים, כמו מצב השיניים למשל שלא תמיד ניתן לו מענה בבתי החולים"
בהתייחס להכנות לקראת החטופים אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי "אנחנו נערכים לכל תרחיש, ומניחים שיהיו הרבה מאוד דברים בלתי צפויים ונדע לתת מענה לכל דבר וסיטואציה שתקרה".
ההגעה של החטופים לארץ תדרוש רגישות רבה, כך אמרה ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, כי "אנחנו לא יודעים להגיד כמה יגיעו בכל אחד מהימים ולאיזו כמות להיערך מעבר למה שכתוב בתקשורת. העיקרון הראשון יהיה הצורך הרפואי. מטופלים שניתן יהיה למקומת מרוחקים יותר יועברו על פי עקרון המשפחתיות – אם וילד או שני אחים אנחנו כמובן נחבר. אנחנו בוחנים גם אפשרות שנוצרו קשרים במהלך השבי. אנחנו לא נפרק אותם וזה עדיין חלק מעיקרון המשפחתיות. כל מי שיגיע צריך להרגיש את החיבור הזה ולא נגרום לו צער נוסף".

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

חדשות בקטנה | מבט חיובי | ספורט

מכבי תל-אביב זכתה באליפות המדינה בכדורגל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: ואסקו דה גמה

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

מהשבוע האחרון

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל | מבט חיובי

חילופי אש, סיכולים ומזח: חדשות מכל הזירות

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל | מבט חיובי

חיסול במתקפה משולבת בצידון

חדשות בקטנה | חרבות בקטנה | מבט חיובי

"בשביל אח עושים את הכל:" נאומו של זוכה פרס ישראל

התחברות