בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

פרס ישראל יחולק השנה לאנשים שפעלו וסייעו ב'חרבות ברזל'

שר החינוך הודיע כי פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית, יוענק השנה לד"ר כוכב אלקיים-לוי. על פועלה להעלאת המודעות לאלימות מגדרית ונפשעת של החמאס כלפי נשים באירועי ה-7 באוקטובר. וכן,לד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, על זיהוי נרצחי הטבח. •כמו כן, יוענק ל"צוות אלחנן" בתחום התקומה והגבורה האזרחית על שהצילו עשרות מתושבי בארי

שר החינוך יואב קיש הודיע כי השנה טקס פרס ישראל "ייערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת "חרבות ברזל". על רקע זאת, קבע קיש כי הדגש יושם על קטגוריית גבורה אזרחית וערבות הדדית.

את פרס הערבות ההדדית יקבל ד"ר חן קוגל, אשר עומד בראש המכון לרפואה משפטית.

קיש כתב כי: "ד"ר קוגל ואנשי המכון הביאו, באמצעות שיטות חדשות, לפריצת דרך במלאכת הקודש של זיהוי נרצחי הטבח של השבעה באוקטובר והיוו ציר חשוב בחשיפת הזוועות לעולם. המכון לרפואה משפטית בראשותו של ד"ר קוגל פעל בהקרבה מרשימה ובדבקות ימים ולילות תוך טלטלה רגשית נוראה וחשיפה למראות מזעזעים".

בנוסף, ד"ר קוגל וצוות המכון שימשו ככלי הסברתי חשוב במאבקה של המדינה להביא לתודעה הציבורית העולמית את הפשעים נגד האנושות שביצע החמאס ובפעם הראשונה בתולדותיו הוכנסו עיתונאים זרים למכון לרפואה משפטית.

הזוכה השנייה, ד"ר אלקיים-לוי מתמחה במשפט בינלאומי, מגדר והגנה על זכויות אדם. אלקיים לוי היא ממחברות דו"ח 'הזוועות' שחשף בפני העולם את העדויות על פשעי המין המחרידים שביצעו מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר. לפי הודעת הזכייה "מחויבותה ומסירותה של ד"ר אלקיים-לוי הביאו אותה לפעול בזירה הארצית והבינלאומית ולהקים כוח משימה שכותרתו "חיימ"ל פשעי מגדר", ובהמשך רתמה את הנציבות האזרחית לטיפול בעניין.

כחלק מפועלה, גייסה ד"ר אלקיים-לוי משפטניות רבות לנציבות האזרחית לפעול לצידה ולקדם הכרה בזירה הבינלאומית בכך שמעשי חמאס כלפי נשים וילדים חוסים תחת ההגדרה של פשעים נגד האנושות"

בתחום התקומה והגבורה האזרחית יוענק השנה הפרס למנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר- "צוות אלחנן". מנחם, אחיו אלחנן, ואחיינם איתיאל זוהר יצאו מביתם בעתניאל ב-7 באוקטובר במטרה להציל חיים בעוטף עזה.
על אף שנאמר להם שאין בכך צורך, הם הגיעו לקיבוץ בארי ונכנסו פעם אחר פעם במשך שעות ארוכות לתוך הקיבוץ המותקף וכך הצילו עשרות מתושבי הקיבוץ. בבית האחרון אליו נכנסו, ארב מחבל שירה והרג את אלחנן קלמנזון.

קיש למשפחה: "הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית.אנו אומה של גיבורים, הזוכים הם חלק משורה ארוכה של גיבורים שחירפו את נפשם למען העם והמולדת ואל לנו לשכוח זאת".

קיש נימק את בחירתו בקטגוריות אלה: "אירועי 7 באוקטובר הם מהאירועים הקשים בהיסטוריה הישראלית ומכוננים בהוויה שלנו כאומה. כאשר ניצבתי בפני ההחלטה כיצד יש לקיים את טקס פרסי ישראל בשעה מורכבת זו, הדרך הנכונה הייתה ברורה לי כאור השמש. השעה היא שעה להתבוננות פנימית, להתחברות מחודשת עם ה-DNA שלנו כאומה ישראלית, שקמה מעפר דל של גלות והקימה מדינה יהודית ודמוקרטית תוך הקרבה וגבורה אין סופית", ציין. "לכן הודעתי כי פרס ישראל, הפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל, יוענק השנה לאזרחים שהפגינו, בשעה מאתגרת זו, את המיטב שבמעלות בני עמנו – גבורה, אחווה ורעות הדדית".

לתגובות: [email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

בעולם | חדשות | חרבות בקטנה | מבט חיובי

נקבע באופן סופי: נשיא איראן ושר החוץ נספו בהתרסקות המסוק

חדשות בקטנה | מבט חיובי | ספורט

מכבי תל-אביב זכתה באליפות המדינה בכדורגל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: ואסקו דה גמה

מהשבוע האחרון

בעולם | חדשות | חרבות ברזל

נשיא איראן, ראיסי, היה מעורב בתאונת מסוק

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: נפרד ולא-שווה

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל

ארבעה חטופים הושבו לקבורה, במבצע מיוחד

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: עצמאות ישראל

התחברות