בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

השוויון בנטל או הנטל בשוויון? מהיום נשים יוכלו להתמיין לסיירת מטכ"ל | דעה

דובר צה"ל
דובר צה"ל הכריז כי מעתה גם נשים יוכלו להתמיין לסיירת מטכ"ל אך בדיוק באותם תנאי סף של גברים. בנוסף יפתחו גם מסלולי מיון ליחידת חי"ר ניוד מובחרת וליחידת שריון מתמרנת.

לאחר שקלול מכלול הטענות שנאמרו בעתירת הלוחמות שהוגשה בבג"ץ הוחלט בצה"ל לתת מענה לבקשה שעלתה מהלוחמות, ולאפשר פתיחת נוספת של מסלולי גיוס ליחידות מובחרות ביותר- גם עבור נשים.

כבר בשנה הבאה ייפתח המסלול הראשון של נשים לוחמות ביחידה, אם מספיק חיילות יעברו את המיון. בנוסף לסיירת מטכ"ל, בשנת 2024 יחלו פיילוטים להקמת צוות לוחמות בשריון מתמרן וצוות לוחמות במקצוע חי"ר ניוד ביחידה מובחרת, בכפוף לכך שיימצאו מספיק לוחמות מתאימות.
תפקידי הלוחמה הללו מצטרפים למסלול לשירות לוחמות ביחידת יהל"ם, שכבר החל במרץ 2023 ויימשך בגיוס נובמבר הקרוב. כמו כן, גם ביחידה 669, יפתח פיילוט ללוחמות- בעוד כחודשיים.

המסלול הייעודי החדש של לוחמות במקצוע חי"ר ניוד צפוי להתבצע במסגרת יחידת ניוד הפועלת כיום בחטיבת החי"ר המובחרת 551. הוא יכלול התמחות מקצועית של ניוד, כוחות ואמצעים – כמו בכל יחידת ניוד.
המסלול של הכשרת לוחמות לתפקיד לחימה בשריון מתמרן, (כלומר שריון שמטרתו היא כניסה לעומק שדה הקרב) יערך במסגרת המסלול הקיים של לוחמות טנקים בהגנת הגבולות, בכפוף לשינויים בהתאם לדרישות של התפקיד החדש.

מצה"ל נמסר כי בסוף כל אחד מהפיילוטים ייבחנו התוצאות בניתוח מדוייק על פי קריטריונים מסודרים. יחד עם זאת, הרמטכ"ל הלוי כבר העריך כי הסיכויים להצלחת ההתנסות של לוחמות שריון מתמרן הוא נמוך. "התהליך יתבצע באופן סדור ושקול כחלק ממחויבות להחלטות ותהליכים קודמים", הדגישו בצבא. "הנושא ימשיך ויבחן על פי נתונים ומסקנות, שיצטברו מיתר ההתנסויות, עד לנקודת הפתיחה. בהתאם לתוצאות ההתנסות יתקבלו ההחלטות".

ההחלטה על פתיחת המסלולים מגיעה בעקבות עתירות שהוגשו לבג"ץ להרחבת תפקידי הלחימה הפתוחים בפני נשים. בצה"ל ערכו "תהליכי בחינה מעמיקים ויסודיים", והגיעו למסקנה כי ינתן נסיון להליך מיון של נשים לסיירות המובחרות ביותר, אך הוא יהיה זהה להליך המיון של גברים.
בסופו של דבר המשמעות היא כי נשים יוכלו להתמיין לתפקידי לחימה ללא תנאי סף, בדומה לגברים.

"נשים משרתות בצבא מאז היווסדו, ותורמות תרומה משמעותית להשגת יעדיו", נכתב בהכרזת דובר צה"ל על פתיחת המסלולים לנשים. "במשך השנים, התקיימו בצה"ל תהליכים ממושכים להרחבת התפקידים השונים בהם משובצות נשים, ובפרט בתפקידי לחימה, תוך הקפדה על עקרונות פקודת השירות המשותף, ושמירה על צבא העם והשירות מכלל חלקי האוכלוסייה והחברה. כיום 90% מהתפקידים בצבא פתוחים בפני נשים, ואלפי חיילות משרתות בתפקידי לחימה מגוונים".

בפורום דבורה, אשר הינו עמותה א-מפלגתית ללא כוונת רווח שנועדה לקדם ייצוג שוויוני לנשים במוקדי קבלת החלטות, בירכו על ההחלטה לקדם את השוויון. "אנו בטוחות שהנשים המצוינות ומלאות המוטיבציה שישתלבו ביחידות אלו יתרמו להן רבות", כתבו. "עם זאת, גם בעמדה זו אין כדי לקיים את לשון החוק, הקובע כי לנשים זכות שווה למלא כל תפקיד בשירות הצבאי, אלא אם הדבר מתחייב ממהותו ומאופיו של התפקיד".

בנוסף נכתב כי: "צה"ל נדרש לאמץ את הקריטריון למיון מקצועי המתבסס על יכולות, על איכות ודרישות לתפקיד ולא על מגדר. רק כך ימוצה פוטנציאל כוח האדם באופן מיטבי. הבשורה היום נוגעת בעיקר לסיירת מטכ"ל, אך עדיין יחידות ותפקידים רבים נותרו סגורים בפני נשים צעירות השואפות להיות לוחמות. כך ממשיכה להיחסם ההזדמנות לנשים להגיע לתפקידים בכירים בצה"ל במערך המבצעי ובצמרת קבלת ההחלטות".

דברים אלו נאמרו כבר בזמן הדיון בבג"ץ- לפני מספר חודשים. אז אמר עו"ד עמרי אפשטיין, שייצג את צה"ל בדיון, כי ההתנגדות לצירופן של הנערות לסיירות, ולפתיחת כל המסלולים בפני נשים, היא בעקבות בדיקה של צה"ל בנושא אשר איבחנה כי: "מבחינה פיזולוגית, נשים עומדות בפני קושי בתנועה ארוכה טווח וסיכון גבוה לפציעות. הצוות מצא שיש לכך השפעה משמעותית".

במילים אחרות נראה כי המגדר לרוב פשוט משפיע על ה"יכולת, על האיכות ודרישות התפקיד" וישנם תפקידים אשר מתאימים לרוב לגברים ותפקידים אשר מתאימים ברוב המקרים דווקא לנשים, וכל אחד צריך לתרום את חלקו במה שהוא הכי טוב בו.
אך למרות שזאת היית האמירה של צה"ל בזמנו, כאמור הוחלט לתת נסיון ולבחון את הדברים בשטח.

האם שילוב הנשים בצבא בתפקידי לוחמה יעשה להן טוב?

כבר ראינו מקרים בהם קרו נזקים בלתי הפיכים לרחם האישה בעקבות אימונים גופניים קיצוניים. מצד שני לא חסרים סיפורים על גברים שניזוקו ונפצעו כתוצאה מאימונים אינטנסיביים.

האם שילוב הנשים בצבא יעשה טוב לצבא?

כבר ראינו שיש נשים שכן הצליחו לעמוד בתנאי הסף של גברים אפילו טוב יותר מגברים רבים אחרים.

את כל זאת ועוד – ימים יגידו. אך דבר אחד כן ניתן לראות בירור: ישנה מגמת עלייה בהקשבה של הצבא לרצון העם. למרות שנראה כי בצמרת הפיקודית בצה"ל לא היית "התלהבות" מפתיחת מסלולי הגיוס היחודיים – לאחר בחינה מעמיקה נתנה ההסכמה לפחות לנסות.

לתגובות:[email protected]

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: ואסקו דה גמה

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

בעולם | חדשות | חרבות ברזל

נשיא איראן, ראיסי, היה מעורב בתאונת מסוק

מהשבוע האחרון

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל

תקרית קשה בסמטאות ג'באליה

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל

אלעד פינגרהוט ז"ל: סיוע עד הסוף

בעולם | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

דיונים נוספים בהאג: "לא יעצור אותנו"

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

התחברות