בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

מכריזים בזאת: מיזם הקראת מגילת העצמאות

קרדיט צילום: יחצ מדרשת מבוע
פרויקט מיוחד שואף לכונן אחדות ישראלית סביב חידושו של רגע מיוחד במינו - הקראת מגילת העצמאות.

לפני עשור הוקם "מבוע – בית מדרש ישראלי" ולפני כ-7 שנים ייסד בית המדרש את פרויקט 'עשרת ימי תודה'. במבוע מסבירים שבמהלך הפרויקט יצוינו עשרת הימים שבין יום השואה ליום העצמאות על מנת "להתבונן ולראות את עצם קיומה של מדינת ישראל כדבר שאינו מובן מאליו, להטיל זרקור על הטוב והיפה בחיינו האישיים, ולהעמיק במושג התודה, כלפינו וכלפי החברה, העם והמדינה".

עשרת ימי התודה מגיעים לשיאם בטקס מיוחד במינו, בו נערך מעמד קריאה ציבורי של מגילת העצמאות.

לפי מבוע, קריאת המגילה בציבור מביאה לידי ביטוי שלושה יסודות חשובים במיוחד: ראשית, חיבור ליסודות המאחדים בינינו כחברה, על בסיסם הקמנו יחדיו את מדינת ישראל. בנוסף, מעניקה ההקראה מימד של הכרת תודה על עצם קיום המדינה ולבסוף, היא מזכירה לכולנו כמה חשוב לקחת אחריות לטובת המשך שיגשוגה ופריחתה של המדינה בעתיד.

"אנחנו יודעים כבר על המון קהילות, קיבוצים, אפילו משפחות, שמתכנסות יחד לקריאת המגילה", מספרת קרן אפלבאום ריף, ממקימי המיזם ומרחיבה: "הטקס נמשך כחצי שעה ומאפשר למשתתפים בו להתחבר ליסודות המשותפים לכולנו, שעל בסיסם נחתמה מגילת העצמאות ולחדש את הברית ביננו לבין המדינה".

אפלבאום ריף התייחסה גם לייחודיות של קיום המיזם בשנה מורכבת כמו זו בה אנו נמצאים:
"הטקסים יערכו ברוח של הכרת התודה על קיום המדינה שבתקופה מורכבת זו הופכת למשימה חדשה – לקחת אחריות על כך שמדינת ישראל תמשיך להתקיים גם בעתיד ולכונן אותה מחדש ברוח המקום והזמן הזה".
בשנה מורכבת שכזו, יסוד הכרת התודה מקבל משנה תוקף. וכפי שמסביר הרב דני סגל, ראש בית המדרש "מבוע": "בשנה כה מורכבת, נראה כי רבים מאיתנו חשים צורך עמוק להתחבר לימים הלאומיים של ישראל ממקום שונה – מקום שורשי וערכי לצד הדגשה של חשיבות ההודיה והתקווה בכלל ובימים הלאומיים בפרט. השנה מצד אחד ההודיה הפשוטה נעשית קשה – איך אפשר לומר תודה בתקופה של אובדן, שכול ואי ודאות? ומצד שני, הנפש מלאת השתאות והודיה לכל כך הרבה נשים וגברים על מעשי חסד וגבורה שלא יתוארו. אלו שהגנו בגופם, שהצילו באומץ ותעוזה, שטיפלו במסירות, שקיבלו אל חיקם ואל ביתם. הודיה על הירתמות אזרחית שלא נראתה כמותה ועל תחושה מרוממת של אחדות, בה לרגע ידענו לשים את המחלוקות בצד לנוכח גודל השעה והמשימה. מתוך המשבר מתגלים כוחם של היחיד, של הקהילה ושל החברה".

יחצ מדרשת מבוע

ירדן כץ, הפרויקטורית של המיזם בשנה זו אמרה:
"השנה יותר מתמיד יש לנו משימה חשובה אחת ליום העצמאות הקרוב – לסיים אותו עם תקווה. להרים את העיניים ולספר אחת לשנייה שזה בכלל נס שאנחנו כאן ולעשות מקום לשמחת הנס הזה. לזכור יחד שהיה יכול להיות אחרת ושעוד עלול להיות אחרת. לקרוא וללמוד יחד בטקסט של מגילת העצמאות, שכינס אליו הכי הרבה הסכמות רחבות עד אז ומאז, שחתומים עליו נציגי כל קצוות החברה הישראלית ולהכיר בכך שאנחנו תלויים בהסכמה הדדית ושזה אפשרי.
מבוע – בית מדרש ישראלי, מציע לכולנו לקיים התכנסות של 30 דקות בבוקר יום העצמאות עם המשפחה, חברים, השכנים בבניין, או במרכז הקהילתי ולחגוג יחד את יום העצמאות בקריאה משותפת של מגילת העצמאות. זו השנה השביעית בה נערכת מסורת זו, שאליה הצטרפו כבר עשרות ארגונים, קהילות, אנשים ונשים ברחבי הארץ על מנת שיהיה לנו משהו משותף לומר עליו אמן".


אלו המעוניינים בערכה מיוחדת להקראת המגילה יכולים להזמינה דרך האתר של "עשרת ימי תודה".

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

בעולם | חדשות | חרבות ברזל

נשיא איראן, ראיסי, היה מעורב בתאונת מסוק

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מהשבוע האחרון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: המזון המהיר

יזכור, לב, מבט חדש

חדשות בקטנה | מבט הסטורי | מבט חיובי

יום הזיכרון: התהוות היום וההנצחה

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: עצמאות ישראל

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

התחברות