בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

אילון מאסק: הושתל השבב הראשון במוח של בן אדם כדי לאפשר תנועה ברשת באמצעות מחשבה

קרדיט תמונה: pexels

אילון מאסק הודיע כי הושתל לראשונה שבב במוח של בן אדם. מטרת השבב היא לאפשר לנו, בני האדם, לשלוט בסמן או במקלדת באמצעות המחשבה בלבד. האם זהו סוג של טלקנזיס?

החזון של מאסק הוא לחבר את המוח לרשת תקשורת בענן. הדבר יאפשר להגביר את היכולות הקוגנטיביות של האדם וישמר את העליונות האנושית מול המחשבים.

את השבב המרתק הזה פיתחה חברת הסטארט אפ "ניוראלינק" כאשר אילון מאסק עומד בראשה, מאז 2017. בתחילה השבב נוסה על קופים, ורק במאי בשנה שעברה העניק מנהל התרופות והמזון הפדרלי (FDA) אישור לקיים ניסויים בבני אדם.

השבב אשר מושתל במוח הוא בגודל מטבע. הוא מתעד פעילות עצבית באמצעות 1,024 אלקטרודות שמפוזרות על פני 64 חוטים, כל אחד דק יותר משערת אדם. לאחר שהשתל הונח במקומו באמצעות רובוט, הוא יקליט וישדר אותות למוח דרך אפליקציה ובאופן אלחוטי.

מאסק ציין בעבר כי המטרה היא להגדיל את מספר האלקטרודות פי אלף, ואז פי אלף נוספים, כדי לקרוא בצורה מלאה את המוח.

"ניוראלינק" צופים גם כי השבב יוכל לסייע לאנשים עם בעיות נוירולוגיות מורכבות, אשר אינם יכולים להזיז את הגפיים שלהם. כעת, בניסויים בבני אדם שהם עורכים, הם רוצים לקחת אנשים בעלי שיתוק בכל ארבע הגפיים עקב פגיעה בחוט השדרה או ALS. אנשים אלו צפויים להגיע לפגישות וטיפולים לאורך תקופה של 18 חודשים.

בהמשך, מתכננת החברה לנסות ולעסוק גם בפיתרון תחומים נוירלוגים כמו דיכאון ופגיעות מוחיות.

כיום, מציג מאסק את תחזיותיו עבור המוצר. הוא כתב ברשת x כי המוצר הראשון של "ניוראלינק" ייקרא "טלפתי", והמוצר יאפשר "שליטה בטלפון או במחשב, ובאמצעותם כמעט בכל מכשיר, רק על ידי מחשבות".

השבב, לדברי מאסק יכול להשיג תוצאות גבוהות- "דמיינו שסטיבן הוקינג היה יכול לתקשר במהירות גבוהה יותר מקצרנית או מנהל מכירות פומביות. זו המטרה".

שווי החברה הוערך ביוני בכ- 5 מיליארד דולר.אולם ספג ביקורות קשות לאחר שהתגלו בעיות עם הקופים להם הושתל השבב בניסויים. בספטמבר טען מאסק ש"אף קוף לא מת כתוצאה מהשבב של ניוראלינק".

תוכניותיו של מאסק יכולות להישמע מרתקות ומרגשות או לחלופין מאיימות בעיניי אחרים. אך אין ספק שמאסק הגיע לפסגה חדשה, בה הוא מקווה לקרב את האדם לשילוב עם המכונה אשר יועיל לו יותר, מעין סייבורג.

בראיון שהעניק לאתר Waitbutwhy באפריל 2017, דיבר מאסק על טלפתיה קבוצתית כחלק מהחזון שלו, במהלכה אנשים יוכלו לתקשר באמצעות חיבורים לאותו הענן, גם אם הם אינם באותו החדר כלל.

"ברמת המין האנושי, חשוב להבין כיצד אנו חיים יחד עם בינה מלאכותית מתקדמת ומשיגים סימביוזה מסויימת של בינה מלאכותית, כך שעתיד העולם יישלט על ידי הרצון המשולב של אנשי כדור הארץ. זה אולי הדבר הכי חשוב שמכשיר כזה משיג".

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: כיבוש מונטה קסינו

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: סופם של הצלבנים

מהשבוע האחרון

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: המזון המהיר

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל

ארבעה חטופים הושבו לקבורה, במבצע מיוחד

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל | מבט חיובי

חילופי אש, סיכולים ומזח: חדשות מכל הזירות

חדשות בקטנה | חרבות בקטנה | מבט חיובי

"בשביל אח עושים את הכל:" נאומו של זוכה פרס ישראל

התחברות