דווחו לנו

בווטסאפ הירוק

בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

הכל משתבש לטובה

חיבוק חם. צילום: דובר צה"ל.
שורה של אכזבות מכות בראשי ארגון הטרור: חוסר שיתוף הפעולה מצד איראן והחיזבאללה, הפילוג בין הזרוע הצבאית למדינית, אובדן השליטה ברצועה, ויותר מכל - האחדות המפתיעה של עם ישראל לאחר שנה של מריבות. איך התוכנית של סינוואר והחמאס השתבשה לטובתינו.

הסיפור הזה היה יכול להגמר אחרת: השביעי לאוקטובר 2023, הוא יום שמדינת ישראל והעולם כולו תנצור בזכרונה לעד כיום שחור. ביום שמחת תורה, היום השמח בשנה, ניצלו מחבלי החמאס את שאננותה של מדינת ישראל על כל מערכותיה, ופרצו במתקפה קטלנית על תושבי הדרום השלווים, חוגגים תמימים במסיבת הטבע 'נובה', ובסיסים צבאיים מנומנמים. ביום זה נרצחו מספר מזעזע של 1,200 אנשים, ונחטפו מאות לרצועת עזה.

שייטת 13 משתלטים על מוצב סופה. קרדיט: דובר צה"ל.

בימים הראשונים, אלפי שוטרים, חיילים ולוחמי שב"כ זינקו מביתם כדי להגן על המדינה במסירות נפש. בגבורה עילאית ובניסים גלויים, הצליחו הלוחמים והלוחמות להדוף את אלפי המחבלים שפרצו למדינה.לאחר כמה ימים, החליטו רוב ראשי המפלגות להקים ממשלת אחדות, שהכריזה על יציאה למלחמה למיטוט ממשלת החמאס, השבת השלום לדרום, והחזרת החטופים הביתה.

גלנט ונתניהו. צילום: מאיר אליפור

אלפי יוזמות אזרחיות צצו כפטריות לאחר הגשם והציעו עזרה בכל תחום חסד אפשרי, מדאגה לציוד טקטי ללוחמים ועד לכביסה למשפחות מפונים. המורל הלאומי נסק לשמיים, ובקרב כולם התפשטה תחושה אחדות מופלאה שיכולנו רק לחלום עליה בשמונת החודשים שקדמו למלחמה, בהם שרר פילוג וקיטוב סביב החקיקה המשפטית. עכשיו הנושא כולו נראה כחלום רחוק מכוכב אחר.

מתנות לחיילים. שימוש הוגן לפי סעיף 27 א'

התוכנית הגדולה שלא יצאה לפועל

עם הזמן, התגלו פרטים נוספים המציירים תמונה אחרת לגבי היקף המתקפה המתוכננת, שלא יצאה לפועל. בראיון לרדיו 103FM, הסביר אהוד יערי, פרשן ערוץ 12 לענייני ערבים כי התוכנית המקורית של סינוואר היתה גדולה בהרבה: "הם התכוונו להגיע לחברון, כלומר לחבור לגדה המערבית" הסביר יערי, "הם התכוונו להישאר בשטח ישראל ולהילחם ימים רבים, אולי שבועות, אחרי הפריצה. הם התכוונו להגיע לאשקלון ולאשדוד".

באים על עונשם. פריצת המחבלים לארץ.

"התוכנית שלו, זאת שהוא החליט ללכת עליה בסוף, ברגע האחרון כמעט, הייתה הרבה יותר גדולה ממה שהוא ביצע. תארי לך שהטויוטות הלבנות היו דוהרות לתוך חברון, איך הגדה הייתה נדלקת. הוא חשב במונחים אחרים".

הציפייה מ'ציר ההתנגדות' שלא מומשה

על הציפיה הגדולה של החמאס מבעלות בריתה הגדולות אמר יערי: "היו הרבה מאוד שיחות בין אנשי חמאס ובין משמרות המהפכה וחיזבאללה על פעולה שחמאס ייזום. חמאס לא שיתף אותם, לא במתווה של ההתקפה ולא בשעת האפס שהשתנתה יותר מפעם אחת, אבל האיראנים וחיזבאללה נתנו לאנשי חמאס להבין שהם לא יישארו לבד, כי ברור היה לסינוואר שמתקפה בסדר גודל שהוא ביצע עם ההוראות שהוא נתן לנוחבה האלה, תביא למתקפה כוללת של ישראל".

אך כגודל הצפייה – כך גודל האכזבה: "לכן האכזבה הגדולה שאתה שומע אותה גם לפעמים בפומבי מצד חמאס, על כך שציר ההתנגדות בראשותה של איראן… חיזבאללה מנהלת מלחמה מציקה אבל מוגבלת על קו הגבול בלבנון, את סוריה בכלל שחררו, נתנו לה פטור פומבי מהשתתפות בלחימה, המיליציות העיראקיות של האיראנים לא שותפות לעניין, איראן עצמה לא עושה כלום, נשארו החות'ים שזה עכשיו הפך לבעיה בינלאומית. לא לזה סינוואר כיוון את פניו. הוא חשב 'אני אתן את המכה הגדולה ואז ישראל תתקוף ואז ייפתחו חזיתות חדשות רציניות'".

עדות להתנערות של איראן מארגון הטרור העזתי נראתה באמצע החודש שעבר (נובמבר). סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בפגישה שנערכה בטהרן, אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי למנהיג חמאס איסמעיל הנייה, כי איראן לא תיכנס למלחמה בשם החמאס משום שהאחרונה לא הזהירה אותה מראש לגבי מתקפת הפתע בשביעי באוקטובר.

לפי הגורמים האיראניים והחמאסניקים שהעבירו את הידיעה לרויטרס, חמינאי הוסיף כי איראן תספק תמיכה פוליטית לחמאס, אך לא תתערב ישירות במלחמה מול ישראל.

גם מפי גורמים המקורבים לחיזבאללה הוסבר כי הם לא צפויים להפעיל את מירב הכוח הצבאי שלהם, בטענה ש- "התעוררנו למלחמה". כך משתמע גם משני נאומי נסראללה שהתרחשו מתחילת המלחמה, בהם הסתייג מזכ"ל ארגון חיזבאללה ממתקפה משמעותית יותר של ארגון הטרור כלפי ישראל, וטען שהמלחמה היא "100% פלסטינית". הסתייגות זו, כזכור זכתה לביקורת רבה בעולם הערבי, בעיקר ממקורות פרו פלסטיניים, שהתנגדו למתינות שהוא הפגין בעניין והפיצו קריקטרות לועגות בכל רחבי הרשתות החברתיות.

I stand with Israel. תיעוד מהרשתות החברתיות.
לעג לנסראללה. תיעוד מהרשתות.

בתוך כך דרש חמינאי מהנייה לפעול כדי להפסיק את השמעת הקולות מצד גורמים בחמאס כלפי 'ציר ההתנגדות', דהיינו איראן וארגון הטרור חיזבאללה, להצטרף "בכל הכוח" ללחימה.

אך לא רק בתוך 'ציר ההתנגדות' מתנגדים לסייע ללוחמי החמאס ברצועת עזה; גם בין הזרוע הצבאית ולזרוע המדינית של החמאס, לא שוררת אהבה יתרה. "היחסים בין סינוואר והנייה ושאר חברי הלשכה המדינית של חמאס שיושבים בחו"ל הם יחסים קשים מאוד", מסביר יערי, "המריבה ביניהם גדולה. זה משפיע על היכולת של הנייה לשכנע את סינוואר במשהו, לקבל את הסכמתו.

אובדן התמיכה של אזרחי הרצועה

יתרה על כך, גם בתוך שטח הרצועה, סינוואר מאבד עם התקדמות התמרון הקרקעי של צה"ל את שליטתו הצבאית – ויחד איתה, ולאור האסון הגדול שהביא על הרצועה, גם את אהדתם של התושבים כלפיו.

פרשן חדשות 12 לענייני ערבים, אהוד יערי מסביר לגבי אובדן שליטתו האבסולוטית של סינוואר ברצועה כי "ברור שהוא לא שולט. הוא איבד את עזה עם החטיבה הכי גדולה, הכי חזקה, הכי מבוצרת שלו, וכמובן את צפון הרצועה, בחאן יונס הוא עכשיו נתון תחת לחץ כבד. הוא יודע בדיוק, כמו שאני מעריך, שאם חטיבת חאן יונס נשברת כמו שקרה לאחיותיה בצפון, החטיבות של מחנות המרכז ורפיח לא ממש יילחמו ולא ממש יעמדו".

לאחר החרפת המצב ההומניטרי של תושבי עזה במהלך המלחמה, התעורר זעם ברחוב העזתי כלפי סינוואר.

אחד התושבים, שעלה לשידור ברדיו, לא חשש להביע את דעותיו על יחיא סינוואר ושותפיו. "יש לי מסר להנהגת חמאס", אמר המרואיין, העיתונאי מוחמד מנסור. "אללה יקלל אתכם. וסינוואר, אתה בן של כלב. אללה ינקום בך על החורבן שהבאת עלינו".

המראיין המופתע שאל אותו שוב ושוב האם הוא בטוח שהוא רוצה להתבטא כך, אבל המרואיין הזועם לא חזר בו, וכך ביטא את תחושותיהם של רבים מתושבי עזה, אשר מאסו בהנהגת חמאס המנותקת שהביאה עליהם חורבן.

מחבל חמאס משתלט על משאית סיוע הומניטרי.צילום מתוך הרשתות הערביות.

עוד דווח כי היום (ראשון) התפתחו עימותים בין תושבים עזתיים לבין מחבלי חמאס, לאחר שבן משפחתם נורה למוות. לפי דיווחים פלסטיניים, בני המשפחה הזועמים העלו באש את תחנת המשטרה ברפיח.

האחדות המפתיעה של עם ישראל

לבסוף, הגורם האחרון והמכריע שראש הזרוע הצבאית של החמאס, יחיא סינוואר שכח לקחת בחשבון, היא היכולת של החברה הישראלית להתאחד כהרף עין אל מול משבר. כאשר סינוואר התבונן בקרע הגדול שהתהווה בעם סביב החקיקה המשפטית, בהפגנות הענק, בהחרמות ההדדיות ובאווירה הנפיצה ברחוב הישראלי, הוא היה סבור שאין זמן מתאים מלתקוף את המדינה המשוסעת והמפולגת.

הטעות הגורלית של הארכי-מחבל היתה,שהוא לא השכיל להבין את הסגולה האדירה של עם ישראל,  שברגע אחד יודעים לעזוב הכל, להתמקד במה שחשוב, להתגייס בהמוניהם לחזית ולעורף, ולגלות ערבות הדדית מופלאה.

סינוואר שכח, שעם ישראל הוא משפחה אחת גדולה, וכעת הוא מגלה על בשרו, שיחד ננצח אותו.

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

ביטחון | חדשות בקטנה

המשך הקרבות ברצועה: מבצעים מוצלחים, שלושה לוחמים נהרגו

בעולם | חדשות | חרבות ברזל

נשיא איראן, ראיסי, היה מעורב בתאונת מסוק

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מהשבוע האחרון

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות בקטנה

מחלוקת אסטרטגית בנוגע לשאלת 'היום שאחרי'

חדשות | מבט חיובי

יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל

ביטחון | חדשות בקטנה | חרבות ברזל

ארבעה חטופים הושבו לקבורה, במבצע מיוחד

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: המזון המהיר

התחברות