בית

חדשות

מדורים

ספרו לנו

השנה שהייתה: הדברים הטובים שהיו לנו כאן

freepik
לקראת שנת תשפ"ג שמגיעה לסיומה, החלטנו להיזכר שיש המון דברים טובים שקורים במדינה שלנו. הבאנו לפניכם כמה מהם

רגע לפני ששנת תשפ"ד מתחילה, הגיע הזמן לסכם את שנת תשפ"ג ולהיזכר שלא רק דברים שליליים קורים כאן. אז לכבוד השנה המסתיימת, בואו ניזכר בכמה דברים טובים שקרו לנו השנה.

נתחיל בהישג פוליטי דיפלומטי. בשנה האחרונה חודשו היחסים עם מדינה מוסלמית נוספת, מדינה צ'אד הנמצאת במרכז אפריקה. אמנם הם הכריזו על חידוש היחסים עם ישראל כבר לפני כמה שנים, אך השנה באופן רשמי הם פתחו שגרירות, ברמת גן.

אבל מה קורה עם היחסים שלנו ובין עצמנו? האם אנחנו באמת מפולגים? מיזם שקרה השנה בבית הנשיא מוכיח אחרת. את האירוע "מחליפים מילה" אירח הנשיא הרצוג ובו השתתפו עשרות אנשים מהחברה הישראלית המייצגים מגוון רחב של עמדות ודעות. הם דנו על המצב בישראל, על המחלוקות סביב הרפומרה וגם כיצד ניתן לאחות את הקרע בעם.

הכנסת. צילום: מאיר אליפור

את יוקר המחייה, כנראה כל אחד הרגיש. עליית המחירים והאינפלציה בשנה האחרונה היו נוכחים במיוחד אך יש גם חדשות חיוביות. החלטה שהתקבלה ממש השבוע. הוועדה המיוחדת למאבק ביוקר המחייה החליטה על קידום החוק "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" – חוק שיאפשר לייבא מוצרים מאירופה כמעט באופן מלא. הדבר יאפשר לפתיחת של השוק, לתחרות ובתקווה, גם להוזלת המחירים.

גם בחינוך נפתחה השנה יוזמה חשובה. משרד החינוך הודיע על הקמה של בית הספר הווירטואלי, שיתחיל לפעול ממש השנה. מדובר על מערך משלים ומתגבר של שיעורים דיגיטלים בהתאמה אישית, ללא עלות. על פי הפרסום של משרד החינוך, השיעורים יעוברו בעברית ובערבית על ידי מורים ומורות מומחים במקצועות השונים. השיעורים יתאימו לסגנונות למידה שונים ולקצב התקדמות שונה. "מדובר בבשורה אדירה עבור ציבור ההורים והתלמידים בכל רחבי הארץ, בית הספר יעניק שירותי תגבור לימודיים ללא כל עלות שיאפשרו לכל תלמידה ותלמיד לקבל סיוע בכלל המקצועות מכל מקום ובכל זמן" כך אמר על פתיחת בית הספר שר החינוך יואב קיש.

בקבוקים למחזור. freepik

בתחום הסביבה ראוי לציין לחיוב את השרה להגנת הסביבה עידית סלימן שנפגשה עם מקבילתה ממרוקו; שרת האנרגיה לילה בן-עלי. בפגישה שאירעה ביוני, הן דנו על האפשרות לשיתופי פעולה סביבתיים כגון: התפלת מים, איכות האוויר, חדשנות וטכנולוגיות סביתיות, שינוי אקלים, שמירה על הסביבה הימית והחופית, ניהול מים ושמירה על מערכות אקולוגיות. בנוסף לכך, החליטו במשרדה להקים מכונות אוטומטיות למחזור ברחבי הארץ, דבר שאמור להקל על מחזור הבקבוקים וקבלת הפקדון.

עוד דבר בולט שהיה לנו השנה, הינו ההתפתחות הטכנולוגית האדירה בתחום הבינה המלאכותית. אמנם זו לא המצאה חדשה, אבל בשנה האחרונה נכנס לחיינו התוכנה האינטרנטית ""CHATGPT שיודע (פחות או יותר) לתת מענה אינסופי על נושאים מגוונים.
בנוסף – בינה מלאכותית שיכולה להיות משמעותית לשימוש בטחוני, כפי שחשף מפקד מרכז ה-AI ביחידת 8200 בכנס באוניברסיטת תל אביב, ושימוש רפואי כפי שקרה בבית חולים בנהריה, בה התגלתה בזכות אפליקציה המשלבת בינה מלאכותית כי אצל המטופל יש חשש לדימום גולגולתי.

ואם כבר בבריאות עסקינן – לאחר מאבק ארוך, ביולי האחרון חתם שר העבודה יואב בן צור על מתווה לקיצור שעות העבודה של המתמחים בבתי החולים. יום העבודה לא יעלה על 19 שעות ויגיע עד 21 במקרי קיצון. המתווה התחיל בעשרה בתי חולים בפריפריה על מנת לחזק את צוותי הרפואה באזורים הללו.

גם בתחבורה הציבורית חלה התקדמות חיובית. לאחר שנים רבות של בנייה וציפייה, השנה נפתח קו ראשון בפרויקט הרכבת הקלה "הדנקל".
הקו, שמתחיל מפתח תקווה, עובר בבני-ברק, רמת גן, תל-אביב ומסתיים בבת ים. אמנם הוא עוד איטי, וזה רק קו אחד כחלק מפרויקט שלם, אך אי אפשר שלא להתייחס להתקדמות הזאת.

"הדנקל" צילום: אראל הרצוג, ויקיפדיה

ראוי לשים זרקור גם על הדברים הטובים בתרבות שקרו השנה.
אי אפשר שלא להזכיר את השיר "ילד מטריה" של הזמרת והיוצרת עטרה אוריה. השיר, שתוכנו נלחם בבריונות, גרם לכך שנושא חשוב כמו חרם ובריונות אצל ילדים עלו לשיח הציבורי.
השיר הפך לאחד השירים המושמעים מאז שיצא ומעביר מסרים שאסור להתעלם מהם.

גם הספורט והכדורגל הישראלי השנה סיפק לנו כמה וכמה רגעים שמחים. אי אפשר שלא להיזכר ב"מונידאליטו" -גביע העולם בכדורגל עד גיל 20, בו הגיעה נבחרת הנוער למקום השלישי בעולם.
וב"יורו הצעירות" בו הנבחרת הצעירה של ישראל הגיעה עד לשלב חצי הגמר. נכון, לא ניצחנו בשניהם, אבל ההתרגשות והשמחה שהייתה ברגעים האלה, יחד עם המקומות המכובדים שהגיעו אליהם הנבחרות, סיפקו השנה רגעים משמחים רבים לכל אלו שצפו.

לתגובות: [email protected]

 

אנחנו רוצים לשמוע אותך!

אבל רק רשומים יכולים להגיב...

כתבות אחרונות

חדשות בקטנה | מבט חיובי

יעל דיין: אשת החירות והשלום

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: כיבוש מונטה קסינו

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: סופם של הצלבנים

מהשבוע האחרון

ביטחון | חדשות | חיילים | יזכור

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל 2024: שידור הטקס ואירועי היום

ביטחון | חדשות | חיילים

"במותם ציוו": משרד הביטחון מעדכן את מניין חללי מערכות ישראל

ביטחון | חדשות בקטנה | מבט חיובי | פוליטיקה

חטיבה חרדית? תוכנית ייחודית חדשה בצה"ל

מבט הסטורי | מבט חיובי

היסטוריה יומית: הסכמי סייקס פיקו

התחברות